Okul Öncesi Etkinlik Planı | Gündüz – Gece | Karanlık – Aydınlık

0
7310

Okul Öncesi Etkinlik Planı | Gündüz – Gece | Karanlık – Aydınlık

GÜNLÜK ETKİNLİK PLANI

Gündüz – Gece | Karanlık – Aydınlık

Etkinlik Türü: Türkçe, müzikli oyun (bütünleştirilmiş büyük grup etkinliği)

Yaş Grubu     : 5 + Yaş

KAZANIM VE GÖSTERGELERİ

Bilişsel Gelişim 

Kazanım 1   : Nesne/durum/olaya dikkatini verir.
Göstergeleri:
Dikkat edilmesi gereken nesne/durum/olaya odaklanır.

Dil Gelişimi

Kazanım 2   : Sesini uygun kullanır.
Göstergeleri:
Konuşurken/şarkı söylerken nefesini doğru kullanır. Konuşurken/şarkı söylerken sesinin tonunu, hızını ve şiddetini ayarlar.

Konuşurken/şarkı söylerken sesinin tonunu ayarlar.

Kazanım 5   : Dili iletişim amacıyla kullanır. 

Göstergeleri:Konuşma sırasında göz teması kurar. Konuşmayı başlatır. Konuşmayı sürdürür. Sohbete katılır. Konuşmak için sırasını bekler.

Kazanım 6   : Sözcük dağarcığını geliştirir.

Göstergeleri: Dinlediklerinde yeni olan sözcükleri fark eder ve sözcüklerin anlamlarını sorar. Zıt anlamlı sözcükleri kullanır.

Kazanım 10: Görsel materyalleri okur.
Göstergeleri: Görsel materyalleri inceler. Görsel materyalleri açıklar. Görsel materyallerle ilgili sorulara cevap verir.

Motor Gelişim

Kazanım 4   : Küçük kas kullanımı gerektiren hareketleri yapar.

Göstergeleri: Kalemi doğru tutar.

Sosyal ve Duygusal Gelişim

Kazanım4    : Bir olay ya da durumla ilgili olarak başkalarının duygularını açıklar.

Göstergeleri: Başkalarının duygularını söyler. Başkalarının duygularının nedenlerini söyler. Başkalarının duygularının sonuçlarını söyler.

ÖĞRENME SÜRECİ

Öğretmen çocuklarla birlikte kitap merkezine oturur. Karanlık ve aydınlık hakkında sohbet ederler. Gece olup karanlık olunca aydınlanmaya ihtiyacımız olur. Nelerle aydınlanırız? Evlerimizde elektrikle aydınlanırız. Elektrik olmadığı zaman mum vb. kullanırız. Gündüz ise güneş bizi aydınlatır. Bulutlu günlerde hava karardığı zaman da elektrik kullanabiliriz. Bulutsuz gecelerde gökyüzünde ay ve yıldızları görürüz. Onlar güneşten aldıkları ışığı bize yansıtırlar ve aydınlatırlar. Bu açıklamalardan sonra öğretmen “Karanlık ve Aydınlık” şiirlerini okur.

Karanlık                                                        Aydınlık

Gece olunca kararır her yer                            Güneşle birlikte aydınlanır her yer

Aydede gökyüzünden bize gülümser             Uyanır insanlar ve diğer canlılar

Yıldızlar saklambaç oynar, göz kırpar           Bir koşuşturmaca başlar

Yorulunca herkes uyur, yatar.                        Taaaaaaa…. Geceye kadar.

Nazire TORUNOĞLU

Şiirler birlikte tekrar edilir. Öğretmen kitaplıktan “Güneş ve Ay” hikayesini alır, resimleri göstererek okur.

Güneş ve Ay iki kardeşmiş. Ama ikisi de mızıkçı ve inatçıymış. Güneşin en yakın arkadaşları bulutlar, ayın en yakın arkadaşları ise yıldızlarmış.

Bir gün ay demiş ki: “Kesintisiz her zaman gece olursa gökyüzünde hep ben olurum. Yıldızlar da gökyüzünde küçük lambalar gibi ışıl ışıl parlarlar. Ben de yıldızlara masallar anlatırım.”

Güneş ayın söylediklerine karşı çıkmış. “Her zaman gündüz olursa daha güzel olur. Ben de bulutlarla oyunlar oynarım.” Demiş.

Güneş ve ay başlamışlar kavga etmeye. Yıldızlara ve bulutlara sormuşlar:

Gündüz mü olsun gece mi? Diye.

Küçük bir yıldız cevap vermiş: “ Bir gün gece bir gün gündüz olsun. Sonra hangisini seçeceğimize  hep beraber karar veririz.” Demiş.

İlk gün gündüzünmüş. Güneş erkenden doğmuş. Çok mutluymuş, tüm gün onunmuşhemen bulutları çağırmış. Hep birlikte oyunlar oynamışlar.

Ama güneş çok yorulmuş. Uykusu gelmiş, dayanamamış, uyuyakalmış.

Sonra gece başlamış. Ay sevinçle gökyüzünde belirmiş. “Güneş uyuyakaldı, ben kazandım, artık her zaman ben gökyüzündeyim.” Demiş.

Yıldızlara masallar anlatmış. Küçük yıldızlar bir süre sonra uykuya dalmışlar. Ay uyumamak için çok çalışmış ama başaramamış. O da uykuya dalmış.

Boşunaymış kavgaları ay ve güneş kardeşlerin. Anlamışlar ki; gecenin de gündüzün de bir zamanı varmış.

Ay güneşten özür dilemiş. “Gündüzü olmayan günler hiç güzel olmuyor “ demiş. Güneş de ayadan özür dilemiş. “Gecesi olmayan bir gün çok yorucu oluyor” demiş.

Ay ve güneş kardeşler barışmışlar. Günü birbirleriyle paylaşmanın verdiği mutlulukla, neşeyle oyunlar oynamışlar.

Hikayeden sonra daha önce öğrenilen şarkı söylenir. “Ay bata bata, Güneş aça aça, Dünya döne döne, Gündüz gece, gece gündüz, Sar makarayı sar sar, Yüksek sesle atalım, Kahkahayı hahhahhayyyyy….” J

Öğretmen yeni bir şarkı daha söyler.

Yıldızlar pırıl pırıl parlar (2)

Güneş gözümüzü yakar (2)

Şimşek çaktı mı korkarız (2)

Saklanacak yer ararız (2) Çocuklar saklanırlar.

“Gece- Gündüz”  oyunu tekrar oynanır.

Çalışma sayfaları dağıtılır. “Resimlerde neler görüyoruz? Sırayla anlatalım. Resimlerdeki odalardan hangisi aydınlık, hangisi karanlık? Gösterelim.

Boyanmamış gök cisimlerinden hangileri karanlıkta, hangileri aydınlıkta ortaya çıkar? Söyleyelim. Karanlıkta ortaya çıkanları sarıya, aydınlıkta çıkanları da turuncu renge boyayalım. Çıkartma sayfasından yanan ampulü karanlık odaya yapıştıralım. O oda da aydınlık olsun.” Yönergesi verilir.

Materyaller      :

Sözcükler         : Karanlık, aydınlık

Kavramlar       : Zaman (Gece-Gündüz)

Aile katılımı     :

Değerlendirme:

Okuduğum hikayede hangi karakterler vardı?

-Peki bu karakterler ne istiyormuş?

-Siz hangi karakter olmak isterdiniz?

-Hep gündüz olsa nasıl olurdu?

-Hep gece olsa nasıl olurdu?

-……………………………………….

-………………………………………

Uyarlama:

Diğer etkinliklerimiz için ETKİNLİKLER sayfamızı ziyaret edebilirsiniz.