Eski – Yeni | Okul Öncesi Günlük Etkinlik Planı

0
5650

Eski – Yeni | Okul Öncesi Günlük Etkinlik Planı

GÜNLÜK ETKİNLİK PLANI ESKİ – YENİ

Etkinlik Türü: Türkçe, müzik, oyun (bütünleştirilmiiş büyük grup etkinliği)

Yaş Grubu: 5 + Yaş

KAZANIM VE GÖSTERGELERİ

Bilişsel Gelişim 

Kazanım 1   : Nesne/durum/olaya dikkatini verir.
Göstergeleri: Dikkat edilmesi gereken nesne/durum/olaya odaklanır. Dikkatini çeken nesne/durum/olayı ayrıntılarıyla açıklar.

Kazanım 17 : Neden-sonuç ilişkisi kurar.

Göstergeleri: Bir olayın olası nedenlerini söyler. Bir olayın olası sonuçlarını söyler.

Dil Gelişimi

Kazanım 2   : Sesini uygun kullanır.
Göstergeleri:
Konuşurken/şarkı söylerken nefesini doğru kullanır. Konuşurken/şarkı söylerken sesinin tonunu ayarlar.

Kazanım 3   .: Söz dizimi kurallarına göre cümle kurar. Düz cümle, olumsuz cümle, soru cümlesi ve bileşik cümle kurar

Kazanım 5   : Dili iletişim amacıyla kullanır. 

Göstergeleri: Konuşma sırasında göz teması kurar. Sohbete katılır.  Konuşmak için sırasını bekler. Duygu, düşünce ve hayallerini söyler.

Kazanım 6   : Sözcük dağarcığını geliştirir.

Göstergeleri:Yeni öğrendiği sözcükleri anlamlarına uygun olarak kullanır. Zıt anlamlı sözcükleri kullanır.

Kazanım 7   :Dinlediklerinin/izlediklerinin anlamını kavrar.

Göstergeleri: Dinledikleri/izlediklerini açıklar. Dinledikleri/izledikleri hakkında yorum yapar

Kazanım 8   : Dinledikleri/izlediklerini çeşitli yollarla ifade eder.
Göstergeleri:
/izledikleri ile ilgili sorulara cevap verir. Dinledikleri/izlediklerini drama yoluyla sergiler.

Motor Gelişim

Kazanım 4   : Küçük kas kullanımı gerektiren hareketleri yapar.

Göstergeleri: Kalemi doğru tutar.

Sosyal-Duygusal Gelişim

Kazanım 10: Sorumluluklarını yerine getirir.
Göstergeleri: Üstlendiği sorumluluğu yerine getirir.

ÖĞRENME SÜRECİ

Öğretmen, bir gün öncesinden çocuklardan ve velilerinden okula eski – yeni giysilerinden, eski – yeni oyuncaklarından vb. getirmelerini ister. Getirdikleri eski – yeni materyallerle eski – yeni köşesi oluşturulur. Çocuklarla birlikte bu köşeye gidilir oturulur ve bunlar hakkında sorular sorar. Örneğin;

-Bu eskimiş giysiler kimin? Bu eskimiş giysilerinizi çok sever miydiniz? Bunları sana/size kim aldı? Şimdi neden giymiyorsun? Yeni giysileriniz olunca bu eskiyen giysilerinizi ne yapmayı düşünüyorsunuz?……..Gibi sorularla sohbet ortamı yaratılır. Konuşmak isteyenler söz alırlar ve giysisi ya da oyuncağı hakkında konuşur.

Öğretmen pekiiii eskiyen giysilerimizi ne yapabiliriz? Diye sorar. Çocuklara düşünmeleri için zaman tanır. Alınan cevaplardan sonra öğretmen; Çocuklar hepimizin çok sevdiği giysileri, oyuncakları, eşyaları mutlaka vardır. Fakat zamanla onlar eskir ya da küçülür. Yenisini alma ihtiyacı doğar. Sağlam fakat eskiyen eşyalarımızı ya da az yıpranmış olanları temizleyip, onarıp, boyayıp vb. ihtiyacı olan çocuklara ve diğer insanlara verebiliriz. Hele soğuk kış günlerinde giyeceği olmayan insanları düşünün. Islanırlar ve hasta olurlar. Bence şimdi bir karar alalım ve eski giysilerimizi onarıp okula getirelim ve ihtiyacı olan kişilere ulaştıralım. Ne dersiniz? Bu karar ailelerle paylaşılır ve uygulamak için harekete geçilir. Yeni giysiler çantalarına konur. Ardından öğretmen “Köpekle Tavşan” masalını anlatır.

Tavşan bir gün öteberi almak üzere pazara gitmek istiyordu, fakat ayakkabıları o kadar yırtık ve eski idi ki tavşan ayaklarına baktı. Böyle pabuçla pazara gidilir mi? Diye düşündü ve çok üzüldü. Nihayet çaresizlik içinde yola çıkmaya karar verdi. Eline sopasını aldı, hava çok soğuktu. Yürüdü, yürüdü yürüdü, yürüdü yol bitmedi. Dereler tepeler aştı, gittikçe soğuk çoğalmıştı. Tavşancık hayli üşümüş ve morarmıştı. Nihayet güzel bir köye vardı. Bir ateş yakıp karşısına geçip oturdu. Bu sırada uzaktan güzel bir köpek göründü. Köpek etrafı kokluyor, yiyecek bir şeyler arıyordu. Üzerinde yeni elbiseler vardı. Ayağındaki pabuçlar Daha yanına yaklaşmadan göze çarpıyor, pırıl pırıl parlıyordu. Tavşanın gözü hemen bu yeni ayakkabılara takıldı, kalbi hopladı, bir şeyler söylemek için yutkundu durdu. Bir türlü ne yapacağını bilemiyordu. Bu sırada yanına yaklaşan köpek, tavşanı selamladı. Eski iki arkadaş gibi konuşmaya başladılar.

Tavşan: Arkadaş böyle giyimli kuşamlı ne tarafa gidiyorsun, yoksa bir düğüne mi davetlisin?

Köpek: Yo… Hayır. Pazara gidiyorum, ya sen ne tarafa?

Tavşan: Senin gibi ben de pazara. Ayakkabı alacağım da… Bak ayağımdakiler çok eskidi., halbuki seninkiler yeni ve güzel, onları nereden aldın?

Köpek: Pazardan.

Tavşan: Ne kadar yakışmış, şunun birini lütfen ver de bir bakayım, ayağıma uyacak mı?

Köpek: Al bunu da…

Tavşan: Oooo!… Ayağıma pek uydu, fakat tek pabuçla gezilemiyor ki, diğerini de verirsen şöyle bir gezineyim.

Köpek: Peki dolaş kardeşim.

Tavşan: Bu pabuçlara hiç diyecek yok. Fakat hele dört pabuç da ayağımda olsa acaba nasıl yürürdüm?

Köpek: Peki, onları da al.

Tavşan: Oh, şimdi oldu işte, sana çok teşekkür ederim köpek kardeş. Bunlar bana senden çok yakıştı. Allahaısmarladık, sen kendine bir yenisini al olmaz mı? (Der ve kaçar)

Köpek: A aaaaa…. Tavşan kardeş nereye  gidiyorsun, uzaklaşma, bırak böyle şakayı, şimdi sırası mı? Eyvah hiç arkasına bakmadan kaçıyor hem de nasıl koşuyor? (Köpek çocuklara hitaben) Durun siz bekleyin ben de arkasından koşayım da pabuçlarımı geri alırım belki…

İşte o günden beri köpek tavşanı her gördüğü yerde kovalamaktan usanmadı. Tavşan da o günden sonra kırlarda bayırlarda eskisi gibi sere serpe, ayağını uzatıp, tatlı bir uykuya dalamaz oldu. Hep köpeğin arkasından gelip yakalayacağını düşünerek kulaklarını dikip korku içinde bekledi durdu. Rahat edemez oldu.

Masalın dramatizesi yapılır. “Tavşanım” şarkısı söylenir.

Tavşanım tavşanım minik tavşanım

Ayağında patikleri eskimiş yırtılmış

Tavşanım ağlar

Tavşan bana baksana tiki tiki yapsana

Bak köpek geliyor çabucak kaçsana…

Şarkı hep birlikte tekrar edilir.

 

Ardından “Eski minder” oyunu oynanır.

Eski minder yüzünü göster,

Göstermezsen bir poz ver

Güzellik mi, çirkinlik mi?

Havuz başında heykellik mi ?

Hangisi? Şarkısı söylenir. Çocuklar bunlardan birini seçer ve hep birlikte poz verilir. Oyun çocukları isteği doğrultusunda devam eder.

Çalışma sayfaları dağıtılır. “Arda ile Yelda tenis oynayacaklar. Arda ve Yelda’nın raketlerini inceleyelim. Hangisinin raketi eski? Söyleyelim. Yeni raketi daire içine alalım, eskisinin üzerine çerpı işareti koyalım. Tenis toplarını turuncu renge boyayalım. Eski topları çizgi ile çöp kutusuna taşıyalım.” Yönergesi verilir.

Materyaller      : Eski ve yeni eşyalar,

Sözcükler         :

Kavramlar       :Zıt (Eski- Yeni)

Aile katılımı     :Ailelerden eski giysileri onarılmış olarak okula getirmeleri istenir.

 Değerlendirme:

-Eski neye denir?

-Yeni neye denir?

-Eski neleriniz var?

-Eskiyen eşyalarınızı ne yapıyorsunuz?

-Eskiyen eşyalarınızı ihtiyacı olanlara versek nasıl olur?

-……………………………………

-……………………………………

Uyarlama        :

Diğer etkinliklerimize gözatmak için Etkinlikler sayfamıza bakabilirsiniz.