Dünyanın En Yenilikçi Okulları -1

0
406

Eğitimde inovasyon pek çok şeye benzeyebilir. Mesela eğitime yeni teknolojileri ya da öğretme yöntemlerini dahil etmeye, saha gezilerine çıkmaya ya da sosyal normları reddetmeye…

İşte geleceğin eğitiminin neye benzeyebileceğini ve muhtemelen neye benzemesi gerektiği gösteren dünyanın en yenilikçi okulları:

Makoko Yüzer Okul. Lagos, Nijerya. Gölde yüzen okul.

dunyanin-en-yenilikci-okullari-2

Makoko’nun yüzer mahallesinde her yaştan çocuğu kabul eden bu okul, umumi bir öğrenme alanı ve Afrika’nın kıyı bölgelerindeki geleceğin binaları projelerinin bir örneği.

Makoko’nun üç katlı üçgen yapısı, göldeki yükselen su seviyelerine dayanacak şekilde inşa edilmiş. 1000 metrekarelik alana yayılan ve 100 öğrencisi olan okulun içinde bir oyun alanı, kompost tuvaletler ve sınıflar bulunuyor.

Ørestad Lisesi. Kopenhag, Danimarka. Bir küpün içindeki okul.

dunyanin-en-yenilikci-okullari-3

Ørestad Lisesi, dev bir sınıf aslında. 1,100′den fazla lise öğrencisi, geniş bir cam küpün içinde geleneksel ders anlatımı yerine zamanlarının yarısını öğrenerek geçiriyor.

Öğrencilerin geniş ve açık ortamlarda işbirliği yapmalarını teşvik eden okul, çocukların ileriki hayatlarında farklı konularda esnek düşünebilme konusunda donanımlı olacaklarını umut ediyor.

“Öğrencilerin gerçek problemler hakkında araştırma yaptığı ve birlikte çalıştığı bir eğitim istiyoruz” diyor okul müdürü Allan Kjær Andersen. “Bu yüzden dış dünyayla bağı olan bir açık okul olmak istiyoruz.”

Açık alanlar, daha rahat bir öğrenme ortamı yaratırken öğrencilerin kendi eğitimlerinde aktif bir rol almalarını da teşvik ediyor. Çocuklar gruplara ayrılıyor ve geçici sınıflar oluşturuyorlar. Bazen de öğretmenler onlara rehberlik etmek için yanlarında oluyor. Hareketli duvarlar ve kitap rafları da daha samimi öğrenme ortamları yaratmayı sağlıyor.

“Öğrencilere sadece bilgi aktarmak yeterli değil. Onlara, bilgiyi eyleme dönüştürmenin bir yolunu da göstermelisiniz. Bu bizim için çok önemli. Hatta bence bütün modern okullar için önemli” diyor Andersen.

Büyük Resmi Öğrenme. Providence, Rhode Island. Gerçek dünyanın içindeki okul.

dunyanin-en-yenilikci-okullari-4

Büyük Resmi Öğrenme modeli, eğitim ile iş dünyası arasındaki duvarları yıkıyor. Başından itibaren k-12 öğrencileri yaratıcı tutkularının her şeyden önce geleceğini öğreniyor. Bu tutkuları ateşlemek için öğrenciler, bir gün çalışmak istedikleri alanda çalışan “danışmanlarla” eşleştiriliyorlar.

“Eğitimimizdeki en önemli unsur, öğrencilerin gerçek dünyada öğrenmesi” diyor okulun iletişim direktörü Rodney Davis. Bu sistem tüm ülkede halen 55 okulda uygulanıyor.

Egalia Anaokulu. Stokholm, İsveç. Cinsiyet ayrımı olmayan okul.

dunyanin-en-yenilikci-okullari-5

Egalia okul sisteminin temelinde öğrenciler arasında tam bir eşitlik olması ilkesi yatıyor. Eğitimciler çocuklardan bahsederken “kız” ya da “erkek” tanımlarını kullanmıyor. Onun yerine ya ilk isimlerini kullanılıyorlar ya da “arkadaşlar” veya “çocuklar” kelimelerini. Bu, her tür ayrımcılığı engelleme misyonunun bir parçası. Amaç ise çocukların birbirlerini eşit olarak görmelerini sağlamak.

“Bu, cinsiyet, din, yaş, sınıf, cinsel tercih ve engelliliği de kapsıyor” diyor okulun müdürü Lotta Rajalin. “Bu yaklaşım, çocuklarla günlük çalışmalarımıza, aynı zamanda ebeveynlerle ve birbirimizle iletişimimize de her yönüyle yansıyor.”

Çocuklar birbirlerini cinsiyetlerine göre değil eylemlerine göre değerlendiriyor.

“Ayrımcılık yapmayan iyi vatandaşlar olmak için çocukların demokrasinin temellerini hem pratikte hem de teoride öğrenmeleri çok önemli” diyor Rajalin.

AltSchool. San Francisco, Kaliforniya. Silikon Vadisi’nin okulu.

dunyanin-en-yenilikci-okullari-6

AltSchool, geleneksel eğitim modelini tamamen terk eden ve test etme modelinden kaçınan, bunun yerine teknoloji becerilerini geliştiren ve çocukların esnek düşünmesini böylece değişen dünyaya uyum sağlayabilmelerini amaçlayan bir okul.

Çocuklar günlük objeleri devre kartlarına dönüştürüyor ve oyun evleri inşa etmek için 3D modelleme öğreniyorlar. Bütün bunların amacı, onları bekleyen gelecekle karşılaştıklarında kendilerini rahat hissetmelerini sağlamak.

“Okul deneyimi, verilerin ve kuru bilginin tüketilmesinden çok daha fazlası olmalıdır” diyor CEO Max Ventilla. “Çocukları, problem çözmeyi öğrendikleri, sosyal-duygusal öğrenmenin öncelikli olduğu, öğrencilerin hedef belirleme sürecinin bir parçası olduğu bütüncül çocuk (çocuğu bir bütün olarak gören) açısıyla eğitmeliyiz.”

AltSchool hızla büyüyor. 3 ve 14 yaş arası çocuklara eğitim veren okul, 2013′te San Francisco’da kuruldu. Bugün Amerika’da üç yeni AltSchool daha açıldı. Gelecekte amaçları tüm ülkeye yayılmak.

Steve Jobs Okulu. Amsterdam, Hollanda. Farklı düşünen okul.

dunyanin-en-yenilikci-okullari-7

İsminden de anlaşılacağı gibi Steve Jobs Okulu, geleneksel bilgiyi tamamen reddediyor: Çocukları aynı eğitim sisteminin içine hapsetmek yerine kendi hızlarında gelişmelerini sağlıyorlar.

Okulun kurucusu Maurice de Hond, her öğrencinin bir Bireysel Gelişim Planı ile eğitime başladığını söylüyor. Bu plan; çocuk, ebeveynleri ve koçu (okul onlara “öğretmen” demiyor) tarafından her altı haftada bir değerlendiriliyor ve yeniden düzenleniyor.

“Bu plan temel alınarak, çocuğa içinden seçebileceği yeni kişisel öğrenme alanları ve ders anları öneriliyor. ”

4′üncü ve 12′inci sınıftaki bütün öğrencilere okul tarafından bireyselleştirilmiş öğrenmeye rehberlik eden uygulamalarla yüklü iPad’ler veriliyor. Amaç çocukların kendi eğitimlerini kendilerinin tasarlamaları.

“Bir Steve Jobs okulunda her çocuk kendi hızında çalıştığı için kimse istisna değildir” diyor Hond.

Brightworks Okulu. San Francisco, Kaliforniya. Tehlikeli yollarla öğreten okul.

dunyanin-en-yenilikci-okullari-8

Gever Tulley tarafından 2011 yılında kurulan Brightworks, ebeveynlerin çocuklarına yapmamalarını söylediği en tehlikeli şeylerin bazılarını alıyor ve bunlardan tüm bir müfredatı oluşturuyor.

Anaokulundan liseye kadar çocuklar kirleniyor, ateşle oynuyor, ev aletlerini parçalara ayırıyor ve aynı yollarla sanat projeleri üretiyorlar.

“Öğrencilerin eğitimlerinin yaratıcılarından biri olmalarını istiyoruz. Onları motive eden ilgi alanlarını ve sahip oldukları becerileri destekleyen ve kucaklayan bir eğitim vermek istiyoruz” diyor Tulley.

Okul, sanatla dolu geniş bir depo, kuleler ve geçici tiyatrolardan oluşuyor. Tüm malzemeler çocukların yaratıcı yönlerini harekete geçirmeyi amaçlıyor.

“Dünyanın, en büyük zorluklarını ilginç yapbozlar gibi gören ve yaratıcı kapasitesi, becerileri ve değişikliği gerçekleştirme azmi olan daha fazla insana ihtiyacı var” diyor Tulley. “Onlar tüketmek yerine katkıda bulunmaktan zevk alan, dünyaya aktif olarak katılan ve sosyal ve ekonomik sınırların ötesinde empati duyabilen insanlardır.”

Kaynak: Egitimpedia